Succesvol solliciteren is een proces waarbinnen je een aantal stappen doorloopt om een baan en organisatie te vinden die aansluit bij jou als persoon.
1. Persoonlijke profiel
Bij het vinden van een passende baan is het op eerste plaatst van belang dat je voldoende inzicht hebt in je zelf. Wat zijn jouw kenmerkende drijfveren en karaktereigenschappen? Wat zijn je kerncompententies? Wat vind je wel en niet leuk in een baan en wat zijn jouw belangrijste persoonlijke waarden?
2. Arbeidsmarktverkenning
Een succesvolle zoektocht naar een baan start met inzicht hebben in de arbeidsmarkt. Wat zijn jouw kansen en mogelijkheden binnen de arbeidsmarkt? Ook kennis van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en trends geven je een goed beeld van je loopbaanmogelijkheden, maar ook over mogelijke risico’s.
3. Personal branding
Bij Personal Branding beschouw je jezelf als een merk waarmee je je onderscheidt van andere werkzoekenden. Je kijkt vanuit deze gedachtegang heel gericht naar jezelf, je ambities en op welke wijze (strategie) je jouw doelen wilt bereiken.
4. Methoden van een baan vinden een baan te vinden
Wanneer het voor jouw helder is welke baan bij je past en wat je mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt, kun je starten met je zoektocht naar een baan. Er zijn verschillende methoden die bij kunnen dragen aan het vinden van een baan. Te denken van aan methoden als: persoonlijk netwerk, internet, uitzendbureau’s, Werving & Selectie-bureau’s, headhunters en beurzen.
5. Sollicitatiebrief en CV
Heb je een interessante en passende vacature gevonden of een bedrijf waar je graag wilt werken? Dan komt nu het moment om je CV te maken en een sollicitatiebrief te schrijven. Je brief is je visitekaartje en van deze gelegenheid kun je gebruik maken om jezelf te onderscheiden van anderen. In tegenstelling tot het CV zegt de brief iets over je persoonlijkheid.
6. Het Sollicitatiegespek
Een goede voorbereiding is van essentieel belang voordat je op gesprek gaat en bepaalt grotendeels het succes. Het sollicitatiegesprek geeft je gelegenheid om jezelf als persoon te ‘verkopen’ en de werkgever te overtuigen dat jij de geschikte kandidaat bent voor de functie.