Top 10 boeken Stress en Burn-out aanpakken

Top 10 boeken om stress en burn-out aan te pakken: een overzicht van ondersteunende, inzichtgevende en inspirerende boeken om stress en burn-out tot de bron te onderzoeken en op effectieve wijze veranderingen te bewerkstelligen voor meer rust en balans in je leven.

Heb je een interessant boek gelezen dat een mooie aanvulling is op deze top 10? Stuur ons dan een bericht!

1. Wanneer je lichaam nee zegt
Verborgen stress en de gevolgen voor je gezondheid

Auteur(s): Gabor Maté

Gabor Maté houdt ons in Wanneer je lichaam nee zegt (When the Body says No) een confronterende spiegel voor, waardoor we gaan inzien dat verborgen stress desastreuze gevolgen voor onze gezondheid kan hebben. Wanneer we geen nee durven zeggen tegen onze door stress geregeerde manier van leven, zal ons lichaam dat uiteindelijk voor ons doen. We raken uitgeput en ontwikkelen onder andere hart- en vaatziekten, artritis, kanker en MS.

Mensen hebben altijd al intuïtief begrepen dat lichaam en geest niet van elkaar gescheiden kunnen worden. Het moderne leven brengt een betreurenswaardige dissociatie met zich mee, een scheiding tussen wat we met ons hele wezen weten en wat onze denkgeest als waarheid accepteert. Van deze twee soorten kennis wint de laatstgenoemde, beperktere, het meestal. Dat gaat ten koste van onze gezondheid.

Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en aan de hand van vele voorbeelden en verhalen uit zijn eigen huisartsenpraktijk en zijn werk in de palliatieve en verslavingszorg, geeft Maté antwoord op vragen over de rol die de mind-bodyconnectie speelt in het ontwikkelen van lichamelijke en geestelijke ziektes. Hij geeft overtuigend bewijs voor deze link en laat bovenal zien dat wij allemaal de wijsheid bezitten om onszelf te helen. Met Wanneer je lichaam nee zegt kan ieder van ons zich afstemmen op de innerlijke wijsheid die we allemaal bezitten.

2. Traumasporen
Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen

Auteur(s): Bessel van der Kolk

Traumatische gebeurtenissen laten onvermijdelijke sporen achter in de gedachten, gevoelens en zelfs de fysieke gesteldheid van degenen die ze ondergaan. Hoe komt het dat mensen voortdurend de ervaringen blijven herbeleven die zij het liefst zouden willen vergeten? En welke methoden kunnen helpen om weer betekenis en vreugde in hun leven te brengen?

In dit boek geeft zeer gerenommeerd traumadeskundige dr. Bessel van der Kolk ons radicaal nieuwe inzichten in de effecten van traumagerelateerde stress en legt hij uit hoe die stress letterlijk de bedrading van onze hersenen verandert – met name in de gebieden die in dienst staan van het ervaren van plezier, betrokkenheid, controle en vertrouwen. Gebaseerd op het reguleren en synchroniseren van lichaam en geest door middel van yoga, mindfulness, meditatie, neurofeedback en andere methoden toont hij mogelijkheden voor herstel, die de weg kunnen bereiden naar een evenwichtig leven.

Oorspronkelijke titel: The Body Keeps the Score

3. Activeer je nervus vagus
Een revolutionair antwoord op stress- en angstklachten, trauma en een verminderde immuniteit

Auteur(s): Luc Swinnen

Lange tijd zochten we het antwoord op stress- en angstklachten in onze hersenen. Recent onderzoek toont aan dat we verder moeten kijken dan dat. Cruciaal is de nervus vagus, die door je hele lijf loopt en in contact staat met al je organen. Geen wonder dat je stress en angst in je hele lijf kunt voelen. Het goede nieuws is: je kunt via diezelfde nervus vagus ook positieve boodschappen aan je lijf geven. Verbinding maken met anderen is daarvoor cruciaal. Dit inzicht ligt aan de basis van het baanbrekend werk van de Amerikaanse neuropsychiater Stephen Porges. Stressexpert Luc Swinnen vertaalt zijn inzichten naar heel concrete handvatten die de nervus vagus positief stimuleren. Zo kun je stap voor stap je veerkracht versterken, je angst verminderen en stressgerelateerde klachten een halt toeroepen.

Wij zijn allemaal familie van de homo sapiens. Die was niet de sterkste of de slimste mensensoort, maar toch won hij de evolutionaire ratrace. Omdat hij een belangrijk streepje voor had op zijn naaste concurrenten: hij was vriendelijk.

Je leest het goed: de homo sapiens veroverde de wereld omdat hij de vriendelijkste aller mensen was. Hij kon met iedereen praten, zelfs met volslagen onbekenden. Hij kon emoties lezen bij anderen en zijn eigen emoties reguleren met behulp van de zenuwstelsels van anderen.
Al vele jaren geleden werd geopperd dat sociaal contact een belangrijke bescherming biedt tegen stress. Maar nu weten we ook hoe dat mechanisme in elkaar zit. Dat wonderlijke verhaal wil ik je in dit boek vertellen. Het is een verhaal met vele zijtakken. Ik zal het hebben over ons zenuwstelsel, over angst en trauma, over flexibiliteit en veerkracht. Je zult kennismaken met de nervus vagus, de polyvagaaltheorie, met triggers en glimmers. Ik zal je ook enkele simpele technieken en oefeningen aanreiken om je nervus vagus te activeren.

Heb je soms hevige angsten? Twijfel je aan jezelf? Kamp je met trauma? Ben je snel overprikkeld? Wil je meer controle over je ademhaling, je spijsvertering of je hartslag? Wil je je immuniteit versterken? Of ben je op zoek naar een frisse kijk op veerkracht? Dan ben je bij de nervus vagus aan het juiste adres.

4. De kracht van NU
Gids voor een bewust en gelukkig leven

Auteur(s): Eckhart Tolle

De kracht van nu is het spirituele boek van de afgelopen tijd.
Om de weg te gaan die wordt beschreven in De kracht van het Nu dien je de identificatie met je analytische geest en het daardoor gecreëerde onechte zelf, het ego, te laten varen. We zijn ons denken niet. We kunnen onszelf van psychische pijn verlossen. Je authentieke kracht wordt pas gemobiliseerd door je over te geven aan het Nu. Hier vinden we vreugde en zijn we in staat ons ware zelf te omarmen.

Daar komen we er ook achter dat we al ‘heel’ en ‘volmaakt’ zijn. Velen zullen tijdens het lezen van dit boek vaststellen dat de grootste blokkades om in het Nu te komen onze relaties zijn, dat wil zeggen de manier waarop we in onze relaties staan. Relaties kunnen echter ook een toegang zijn om tot verlichting te komen, mits we ze wijs benutten zodat ze bijdragen aan onze bewustwording en we daardoor in staat zijn meer liefde te geven.

Als we volledig aanwezig kunnen zijn en iedere stap in het Nu kunnen zetten, kunnen we de werkelijkheid ervaren van zaken als ‘overgave’, ‘vergeving’ en ‘het onnoembare’. Zo kunnen we onszelf openstellen voor de transformerende ervaring van De kracht van het Nu.

Waar je ook gaat, daar ben je
5. Waar je ook gaat, daar ben je
Meditatie in het dagelijks leven

Auteur(s) – Jon Kabat-Zinn

Veel mensen denken dat meditatie een manier is om je terug te trekken uit de wereld. Maar het tegenovergestelde is waar. Het is juist een levenskunst, een methode die het mogelijk maakt te genieten en vredig aanwezig te zijn bij alles wat je doet, waar dan ook, iedere dag weer. Dit boek laat zien hoe meditatie een deel van je dagelijks leven kan zijn. De auteur leert de beginner én de geoefende zich open te stellen voor de rijkdom van ieder moment.

Jon Kabat-Zinn, PhD, is emeritus hoogleraar geneeskunde aan de University of Massachusetts Medical School, waar hij in 1979 de wereldberoemde Mindfulness-Based Stress Reduction Clinic oprichtte. Hij is auteur van 15 boeken, die in meer dan 45 talen wereldwijd verschenen zijn. Auteursfoto: Jaume Cosialls

6. Dingen die je alleen ziet als je er tijd voor neemt
Rust vinden in een drukke wereld 

Auteur(s): Haemin Sunim

Koreaanse megabestseller over spirituele wijsheid en het belang om rust te vinden in een drukke wereld van een van de invloedrijkste boeddhistische leermeesters van dit moment

De Koreaanse boeddhistische monnik Haemin Sunim geeft les over verschillende levenskwesties, van liefde en vriendschap tot werk, levensdoelen en spiritualiteit. Zijn inzichten en adviezen helpen om in het moderne, drukke leven te zoeken naar rustpunten. Zo legt hij bijvoorbeeld uit hoe je mindful kunt omgaan met negatieve emoties als woede en jaloezie. Sunim laat het belang zien van sterke relaties met anderen en benadrukt dat je vergevingsgezind en mild moet zijn tegenover jezelf.

De prachtige, kleurrijke illustraties fungeren als kalmerende visuele pauzes die ons aansporen rustig aan te doen. Want als jij rustig bent, zal de wereld ook rustig worden.

7. De moed van imperfectie
Laat gaan wie je denkt te moeten zijn

Auteur(s): Brené Brown

Brené Brown beschrijft in ‘De moed van imperfectie’ hoe moed, compassie en verbondenheid een belangrijke plek in je leven kunnen krijgen.

Op basis van haar jarenlange studie kwam ze tot tien stellingen over een`bezield leven’: leven vanuit het gevoel dat je de moeite waard bent. Op haar eigen, eerlijke, warme en grappige manier moedigt ze de lezer aan om perfectionisme te laten varen, stress als leefstijl los te laten, te vertrouwen op intuïtie en creativiteit de ruimte te geven. Dit boek gaat over de levenslange reis van `Wat zullen anderen wel niet denken? naar `Ik ben goed genoeg’.

Dr. Brené Brown is hoogleraar aan de Universiteit van Houston, waar ze al meer dan twaalf jaar onderzoek doet naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte. Ze is bekend van haar TEDTalk die miljoenen keren is bekeken en van haar boeken De moed van imperfectie, De kracht van kwetsbaarheid en Sterker dan ooit, die alle drie de eerste plek van de New York Times -bestsellerlijst bereikten. 

Vier vragen die je leven veranderen
8. Vier vragen die je leven veranderen
Stap voor stap naar een gelukkiger leven

Auteur(s): Buron Katie

Terwijl ze een doodgewoon leven leidt, wordt Byron Katie in toenemende mate depressiever. Gedurende tien jaar zakt ze steeds dieper weg in woede, wanhoop en gedachten aan zelfmoord. Tot ze op een ochtend wakker wordt in een staat van uitzinnige vreugde, met een heel duidelijk inzicht waarmee haar lijden tot een einde gebracht kan worden. Dit besef van vrijheid heeft haar nooit meer losgelaten, en nu kun je die vrijheid zelf ervaren aan de hand van The Work, een methode die Byron Katie zelf ontwikkelde.

The Work bestaat eenvoudigweg uit vier vragen die je, zodra je ze toepast op een specifiek probleem, in staat stellen dat wat jou dwarszit in een totaal ander licht te zien. Zoals Katie het opmerkt: ‘Het is niet het probleem dat ons lijden veroorzaakt, het is onze gedachte over dat probleem.’

Vier vragen die je leven veranderen laat je stap voor stap door middel van verhelderende en levendige voorbeelden zien hoe je zelf dit revolutionaire proces kunt toepassen en gelukkiger zult worden.

9. De innerlijke criticus ontmaskerd
Werken met de Voice-Dialogue methode

Auteur(s): Hal Stone

Iedereen kent de Innerlijke Criticus, dat stemmetje in je hoofd dat je bekritiseert, van ongevraagd advies voorziet en ervoor zorgt dat jij jezelf niet kunt zijn. In De Innerlijke Criticus ontmaskerd laten Hal en Sidra Stone zien wat de verreikende impact van dat stemmetje is en hoe je van de Innerlijke Criticus een intelligente, alerte en ondersteunende levenspartner maakt.

De Innerlijke Criticus beïnvloedt je gedachten en je gedrag en weerhoudt je ervan om actie te ondernemen. Hij denkt dat hij je beschermt tegen afkeuring, pijn of eenzaamheid, maar deze kritische innerlijke stem is vooral een bron van schaamte, zorgen, depressiviteit, uitputting en gebrek aan eigenwaarde. Dat dit een destructief effect heeft op je functioneren, je relaties en je werk behoeft geen uitleg.

Met behulp van de Voice Dialogue-methode, bedacht door Hal en Sidra Stone, kun je jouw Innerlijke Criticus veranderen in een trouwe bondgenoot. De auteurs gaan in op de vele manieren waarop de Innerlijke Criticus werkt, zodat je hem beter kunt herkennen. Ze leren je om goed te luisteren naar wat hij precies te zeggen heeft en om met hem in gesprek te gaan met behulp van de Voice Dialogue-methode.

Ook ruimen Hal en Sidra Stone veel plaats in om de onderliggende kwetsbaarheden te bespreken die als het ware de Innerlijke Criticus triggeren. Met behulp van sprekende voorbeelden en in heldere taal laten Hal & Sidra Stone je zien hoe je de Innerlijke Criticus kunt begrijpen, hoe je een ‘Criticusaanval’ kunt pareren en de Innerlijke Criticus de wind uit de zeilen neemt.

10. Patronen doorbreken
Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen

Auteur(s): Hannie van Genderen, Gitta Jacob & Laura Seebauer

Maak je steeds weer dezelfde fouten in het leven, terwijl je je hebt voorgenomen om een volgende keer anders te reageren? Vertoont je gedrag hardnekkige patronen, die je zeer tegen je zin niet eenvoudig kunt doorbreken? In dat geval helpt schematherapie je verder.

Schematherapie leert je om de oorsprong van je gedragspatronen te doorgronden, hun invloed op je alledaagse leven te onderzoeken en jezelf zodanig te veranderen dat je je beter gaat voelen en beter voor jezelf kunt zorgen en opkomen.

Aan de hand van vele voorbeelden en online beschikbare invuloefeningen maakt Patronen doorbreken duidelijk hoe patronen van gedrag, gedachten en gevoelens zijn ontstaan en hoe je die kunt veranderen.