Stress coaching

Vind de juiste Stress coach voor jouWe leven in een (prestatie)maatschappij waar veel van ons wordt gevraagd. Niet zo gek dat velen van ons zich wel eens gestrest voelen. Steeds meer mensen ervaren stress door hun werk. Ook een meerderheid van de studenten in het hoger onderwijs geeft aan veel of heel veel stress te ervaren. Stress coaching biedt ondersteuning om vanuit rust en inzicht weer in balans te komen, om zo de regie van je leven weer terug in eigen hand te nemen. Maar wat is stress, wat doet een stress coach en hoe vind je de juiste coach voor jou?

Wat is stress en wat doet het met je?

‘We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan’

Stress is een primaire reactie van ons lichaam en geest en is van oudsher bedoeld om te overleven in een levensbedreigende situatie. Stress manifesteert zich als we bloot worden gesteld aan gevaar, bijvoorbeeld als we oog in oog staan met een tijger. Ons lichaam bereid zich snel voor op het ‘vechten of vluchten’. Als reactie op stress maakt ons lichaam (de bijnieren) de hormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline aan. Deze hormonen stellen ons in staat om alerter te zijn en goed te reageren op allerlei situaties van stress. Wat doet (acute) stress precies fysiologisch met ons?

  • het verhoogt je bloedsuikerspiegel om te beschikken over voldoende energie;
  • het verhoogt je hartslag om meer bloed naar je spieren te pompen;
  • het versnelt je ademhaling om je lichaam van meer zuurstof te voorzien;
  • het verwijdt je pupillen om beter te kunnen zien;
  • het onderdrukt je immuunsysteem en spijsvertering om energie te besparen;
  • het activeert je zweetklieren om afvalstoffen te lozen en je lichaam te koelen;
  • het verhoogt je pijndrempel om je grenzen te verleggen.

De tijger heeft plaatsgemaakt voor…
Tegenwoordig is die tijger vervangen door hoge werkdruk, een naderende reorganisatie, zorgen over je kinderen of ziek familielid, een financiële tegenslag, fileleed, relatieproblemen enzovoort. Bovendien leven we in een samenleving waarin we van alles moeten. We moeten hard werken, sociale contacten onderhouden, kinderen opvoeden, familie bezoeken, het huishouden doen, sporten, zorgen voor een ziek familielid, succesvol zijn, onszelf ontwikkelen, doelen bereiken, gelukkig zijn en nog honderden dingen meer. En wat we vooral moeten is alles onder controle hebben. Voor je het weet leef je onder voortdurende stress, soms opgemerkt maar ook vaak onopgemerkt, en verbruik je op den duur je reserves.

Stress wordt ongezond als je jezelf langdurig hieraan blootstelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Veelal ontstaan er klachten als concentratieproblemen, piekeren, slaapproblemen, pijnlijke en gespannen spieren (nek, schouders of onderrug), terugkerende hoofdpijn, overmatig transpireren, maag- en darmproblemen enzovoort. Je voelt je uitgeput, lusteloos, prikkelbaar en wordt onuitgerust wakker. Voor het dagelijks leven heb je weinig tot geen energie en kracht meer. Langdurige stress kan dan ook leiden tot een Burn-out.

Burn-out
Voel je je lichamelijk en geestelijk uitgeput, ofwel letterlijk opgebrand? Dan kan het zijn dat je te maken hebt met een burn-out. Een Burn-out coach is getraind om de complexiteit van een burn-out te begrijpen en biedt begeleiding, strategieën en methoden om te helpen bij herstel en een toekomstige burn-out te voorkomen.

Wat doet een stress coach?

Een Stress coach biedt ondersteuning bij het onderzoeken wat de oorzaken zijn van stress en op welke wijze je deze kunt verminderen. Een Stresscoach kan je helpen effectieve strategieën te ontwikkelen voor het omgaan met stress, zoals mindfulness, meditatie, ademhalingstechnieken, grenzen leren stellen, tijdmanagementvaardigheden etc.

Door middel van regelmatige coachingsessies leer je stresstriggers beter te identificeren en op een gezonde, productieve manier te reageren. Stress coaching draagt ook bij aan meer zelfbewustzijn en ben je beter in staat je emotionele reacties op stress te begrijpen. Door een groter gevoel van zelfbewustzijn te ontwikkelen, leer je te herkennen wanneer je je gestrest voelt. Zo kun je proactieve stappen ondernemen om de stressniveaus onder controle te houden. Je bent in staat om stress effectief te beheersen en daardoor gezonder, evenwichtiger leven te leiden. 

Strategieën en technieken

  • Mindfulness- en ontspanningstechnieken, zoals diepe ademhaling, meditatie en yoga
  • Tijdmanagementstrategieën, zoals het prioriteren van taken, het stellen van realistische doelen en het delegeren van taken
  • Veranderingen in levensstijl, zoals regelmatige lichaamsbeweging, gezond eten en voldoende slapen
  • Strategieën voor het stellen van grenzen, zoals leren nee zeggen en het verbeteren van communicatieve vaardigheden
  • Cognitieve gedragsstrategieën, zoals het identificeren negatieve zelfpraat, gedachten en overtuigingen en het beoefenen van positieve affirmaties
Vind de juiste Stress coach voor jou

Bij het zoeken naar een Stress coach is het van essentieel belang om iemand te vinden die resoneert met jouw unieke behoeften en doelen. Er zijn een paar factoren waar je rekening mee kunt houden bij het vinden van een passende Burn-out coach.

Ervaring en expertise
Zoek een coach die specifieke ervaring heeft met het werken met stress gerelateerde klachten en de complexiteit van het probleem begrijpt. Een coach die hiertoe is opgeleid en in het verleden mensen met succes heeft geholpen een stress te leren beheersen, beschikt waarschijnlijk over de nodige kennis, expertise en ervaring om jou te begeleiden.

Compatibiliteit
De relatie met jouw Stress coach is gebaseerd op vertrouwen. Het is van belang om een coach te vinden bij wie jij je op je gemak en begrepen voelt. Bij het bespreken van jouw stress klachten en ervaringen wil je je veilig en ondersteund voelen. Neem dan ook de tijd om een juiste Stress coach te vinden en volg daarin jouw gevoel / intuïtie. Vaak voel je (in je onderbuik) wel of niet iemand bij jou aansluit.

Aanpak
Coaches kunnen verschillende coachingstijlen en -benaderingen hebben. Sommige coaches richten zich op praktische strategieën en actieplannen, terwijl anderen prioriteit geven aan emotionele genezing en zelfreflectie. Bedenk wat met jou resoneert en aansluit bij jouw leer- en groeimethoden. Ben jij iemand die houdt van structuur en stapsgewijze begeleiding, of geef je de voorkeur aan een meer intuïtieve en holistische aanpak? Het vinden van een Stress coach wiens aanpak aansluit bij jouw voorkeuren zal het coachingsproces prettiger en effectiever maken.

Bekijk ook dit mini-college van Erik Scherder – Hoogleraar Klinische Neuropsychologie